Relația dintre tulburările de tip ADHD și tulburările de limbaj la vârsta preșcolară

Relația dintre tulburările de tip ADHD și tulburările de limbaj la vârsta preșcolară

The Relation between ADHD type disorders and language disorders in preschoolers

Claudia LUPULEAC ( DENES)
Abstract

This comparative research has its focus on investigating the presence of ADHD behavior disturbance disorders among the preschoolers who have speech disabilities.
The design of the study that has been used is a comparative one. The research participants were represented by 64 preschoolers, age 3-6, divided into two independent test samples: preschoolers who have speech disabilities and preschoolers who do not have speech disabilities. The ADHD symptoms were assessed with the two questionnaires for the early childhood inventory ECI-4.
Participant’s language level was established by using specific tests that are frequently used in the Romanian speech therapy field.
The highlights of the study referred to the fact that the preschoolers who were identified with a speech disability showed more serious symptoms of ADHD behavior than the preschoolers who do not have any kind of speech disability.

Keywords:preschoolers, language disorders, ADHD disorders

pdf

DOI: 10.26744/rrttlc.2019.5.1.03

Published on line: 31/03/2019

References:
American Psychiatric Association, (2016), Tulburări de neurodezvoltare în DSM-5, Manual de Diagnostic și Clasificare Statistică a Tulburărilor Mintale, Editura Medicală Callisto, București, p. 31
Baker, L., Cantwell, D.P.(1992). Attention deficit disorder and speech/language disoreder, Comprehensive Mental Health Care, 2(1), 3-16;
Bodea, Haţegan C. (2016). Logopedia-Terapia tulburărilor de limbaj. Structuri deschise, Editura Trei: Bucureşti, pp.45-46; p.115; p.321;
Hawkins, E., Gathercole, S., Astle, D., Holems, J. ( 2016), Language problems and ADHD Symptoms, Brain Sciences 6(4):50.
Ionescu, C. J., Ionescu, Ș. ( 2013), Tulburările de dezvoltare la copil în Tratat de psihologie clinică şi psihopatologie, Editura TREI: Bucureşti, p.91-95
Lăzărescu, M. ( 2016). Clasificarea tulburărilor mentale și de comportament. Descrieri clinice și îndreptare diagnostice. Editura TREI: București, p. 137
Mueller, K.L., Tomblin, B. J. ( 2012). Examining the comorbidity of language disorders and ADHD, Tpo Lang Disord, Jul-Sep, 32 (3): 228-246;
Munteanu, A., (2009). Vârsta preşcolară ( A doua copilărie ) în Psihologia Vârstelor, Editura Euribit: Timişoara, pp. 195-224
Pană, L., Tutunaru, R. (2009). Preşcolaritatea în Psihologia vârstelor formare-evoluţie-involuţie, Editura Eurostampa: Timişoara, pp.82-112.
Redmond, S. M. (2016). Language impairment in the Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Context, Journal of Speech and Hearing Disorders, Volume 55, 178-192;
Schiopu, U., Verza, E. (1997). A doua copilărie (de la 3 la 6 ani) în Psihologia vârstelor –ciclurile vieţii, Editura Didactică şi Pedagogică: R. A., Bucureşti, pp.123 -160
Verza, E., Verza, F. ( 2000). Psihologia vârstelor, Editura Pro Humanitate: București p.118

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *