O propunere de adaptare pentru limba română a unei probe de fluență verbală fonematică (testul de asociere orală controlată a cuvintelor – COWAT)

O propunere de adaptare pentru limba română a unei probe de fluență verbală fonematică (testul de asociere orală controlată a cuvintelor – COWAT)

A model of addapting in Romanian language of a verbal phonemic fluency test (The Controlled Oral Word Association Test -COWAT)

Ovidiu-Cristian TUDOREAN, Alois GHERGUȚ
Abstract

Verbal fluency is an indicator of good cognitive functioning. The Controlled Oral Word Association Test (COWAT) is part of the examination tools in neuropsychology. For English there are stratified standards by age and background (Tombaugh, Kozak, & Rees, 1999). The phonemic combinations used are F-A-S, C-T-L or P-R-W. These combinations are not specific to the Romanian language. This study proposes a way to identify phonemes that could be specific to the Romanian language for an adapted version of the COWAT test.

Keywords: Verbal fluency; COWAT, adaptation for Romanian language.
pdf

DOI: 10.26744/rrttlc.2022.8.2.03


References
American Psychiatric Association. (2013, May 27). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5(TM)) (5th ed.). American Psychiatric Publishing.
Benton, A. L., Hamsher, K., Rey, G. L., & Sivan, A. B. (1994). Multilingual Aphasia Examination (3rd ed.). Iowa City, IA: AJA Associates.
Bodea-Hațegan, C., Talaș, D. A., & Trifu, R. N. (2022). Probă de evaluare și antrenare a fluenței în citire PEAFC. București – Cluj-Napoca: Editura Trei și Editura ASTTLR.
Bodea Hațegan, C. (2018). Fluența verbală (semantică și fonemică), în Revista Română de Terapia Tulburărilor de Limbaj și Comunicare-RRTTLC, IV/2018, Nr. 2, ASTTLR, Cluj-Napoca, p.79-86. DOI: DOI: 10.26744/rrttlc.2018.4.2.10
Breban, V. (1980). Dicționar al limbii române contemporane. București: Editura Științifică și Enciclopedică.
Cardebat, D., Doyon, B., Puel, M., Goulet, P. and Joanette, Y. (1990) Evocation lexicale formelle et sémantique chez des sujets normaux. Performances et dynamiques de production en fonction du sexe, de l’age et du niveau d’étude. Acta Neurologica Belgica, 90, 207-217.
Delis, D. C., Kaplan, E., & Kramer, J. H. (2001). Delis-Kaplan Executive Function System. PsycTESTS Dataset. https://doi.org/10.1037/t15082-000
Duinmeijer, I., de Jong, J., & Scheper, A. (2012, July 18). Narrative abilities, memory and attention in children with a specific language impairment. International Journal of Language &Amp; Communication Disorders, 47(5), 542–555. https://doi.org/10.1111/j.1460-6984.2012.00164.x
Finlay, J. C., & McPhillips, M. (2013, September). Comorbid motor deficits in a clinical sample of children with specific language impairment. Research in Developmental Disabilities, 34(9), 2533–2542. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2013.05.015
ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics. (n.d.). Retrieved September 10, 2022, from https://icd.who.int/browse11/l-m/en
Kertesz, A. (2020, December 31). The Western Aphasia Battery: a systematic review of research and clinical applications. Aphasiology, 36(1), 21–50. https://doi.org/10.1080/02687038.2020.1852002
Lum, J. A., Conti-Ramsden, G., Page, D., & Ullman, M. T. (2012, October). Working, declarative and procedural memory in specific language impairment. Cortex, 48(9), 1138–1154. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2011.06.001
Macrea, D. (1941). Frecvența fonemelor în limba română. Dacoromânia, X, 39-49. București: Monitorul Oficial și Imprimeriile Statului, Imprimeria Națională.
Malek-Ahmadi, M., Small, B. J., & Raj, A. (2011). The Diagnostic Value of Controlled Oral Word Association Test-FAS and Category Fluency in Single-Domain Amnestic Mild Cognitive Impairment. Dementia and Geriatric Cognitive Disorders, 32(4), 235–240. https://doi.org/10.1159/000334525
Marini, A. (2017). Introduzione: Le funzioni esecutive nei Disturbi (Primari) del Linguaggio. In Marotta, L., Mariani, E., Pieretti, M. (a cura di). Funzioni esecutive nei Disturbi di Linguaggio. (pp.11-15). Erickson, Trento, Italy.
Mihăilescu, C., Pițilă, T. (2021). Comunicare în limba română: manual pentru clasa I. București: Editura Didactică și Pedagogică.
Ministerul Culturii Naționale și al Cultelor (1941). Abecedar pentru oraș, partea I-a, Editura Casei Școalelor și a Culturii Poporului, București.
Patterson, J. (2011). Verbal Fluency. Encyclopedia of Clinical Neuropsychology, 2603–2606. https://doi.org/10.1007/978-0-387-79948-3_1423
Shao, Z., Janse, E., Visser, K., & Meyer, A. S. (2014, July). What do verbal fluency tasks measure? Predictors of verbal fluency performance in older adults. Frontiers in psychology, 5, 772-772. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00772
Tombaugh, T. N., Kozak, J., & Rees, L. (1999, February). Normative Data Stratified by Age and Education for Two Measures of Verbal Fluency: FAS and Animal Naming. Archives of Clinical Neuropsychology, 14(2), 167-177. https://doi.org/10.1016/S0887-6177(97)00095-4
Trifu, R., Mera,D., Hambrich, M., Cozman, D. (2015). Verbal fluency, clustering and switching in persons with depression as indicators for cognitive impairments. Romanian Journal of Psychiatry, 2015. Vol. 17, Issue 4, p. 112-119.
Weckerly, J., Wulfeck, B., & Reilly, J. (2001, September). Verbal Fluency Deficits in Children With Specific Language Impairment: Slow Rapid Naming or Slow to Name? Child Neuropsychology, 7(3), 142–152. https://doi.org/10.1076/chin.7.3.142.8741
Whiteside, D. M., Kealey, T., Semla, M., Luu, H., Rice, L., Basso, M. R., & Roper, B. (2015, June 25). Verbal Fluency: Language or Executive Function Measure? Applied Neuropsychology: Adult, 23(1), 29–34. https://doi.org/10.1080/23279095.2015.1004574

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *