Preachiziții în învățarea scris-cititului la copiii cu tulburări de invățare

Preachiziții în învățarea scris-cititului la copiii cu tulburări de invățare

Basic concepts related with reading and writing development in children with learning disabilities

Ioana MATEI
Abstract

The first step in combating speech and language disorders, is checking if specific language development steps from infancy and toddlerhood have been done. Students from families with financial difficulties, that lack early childhood cognitive development, tend to be less skilled in reading or writing.
To avoid school dropout, we focused on identifying these issues when a child starts school and apply a ten week program.
This program has two components, one for teachers and the other for students. The main goal is to identify if certain early development milestones have been met, memory and atention development and phonology conscience. The program has proved it’s eficacity even during the corona virus pandemic

Keywords: learning disabilities, early intervention, reading and writing

Published on line: 31/03/2021

References:
Bălaș-Baconschi, C. (2010). Psihopedagogia copiilor cu dificultăți de învățare, suport de curs universitar de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Cluj-Napoca: UBB.
Bodea Haţegan, C. (2016). Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise, Bucureșt: Editura Trei.
Bodea Haţegan, C. (2014). Abordări terapeutice ale limbajului. Perspective actuale, vol. I , Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană.
Burlea G. (2007). Tulburarile limbajului scris-citit, Iași: Editura Polirom.
Burlea, G., Milici, R. C. (2008). Exerciții pentru formarea și dezvoltarea aptitudinilor de școlaritate, Iași: Editura Polirom.
Raus G., Botezatu V., Fărâmă M. (2006). Formarea comportamentului lexic şi grafic la copilul cu dificultăţi de învăţare, Iași, in Academia Edu, retrived from https://www.academia.edu/31051760/Carte_Comportamentul_Lexic_Grafic in 20.03.2021
David C., Roșan A. ( 2017). Repere diagnostice bazate pe dovezi științifice în tulburările specifice de învățare, Cluj-Napoca: , Editura Argonaut/ Limes.
Vrășmaș, E., Oprea, V. (2003). Set de instrumente, probe şi teste pentru evaluarea educaţională a copiilor cu dizabilităti, București: Editura Mar Link