Editorial

Editorial

Carolina BODEA-HAŢEGAN

pdf
DOI:10.26744/rrttlc.2022.8.1.01
Published on line: 03/31/2022
Prima parte a a anului 2022 ne pune în situația de a ne confrunta cu vremuri sociale și economice tulburări, marcate de un război care a răscolit întreaga planetă. În sfera educației frământările se propagă și ele întrucât numărul cazurilor de îmbolnăvire cu noua tulpină COVID-19 au fost semnificative, dar mai ales ca urmare a faptului că mulți copii ai refugiaților din Ucraina au ajuns în școlile de la noi. Având în vedere această situație grea de fapte, domeniul educational, terapeutic continuă să aducă în prim plan preocupări foarte actuale, angrenate în specificul realității dure cu care ne confruntăm.
Primul articol, cel care deschide acest număr al revistei, intitulat Relația dintre dezvoltarea motorie și achiziția limbajului în primul an de viață. Prevenție și intervenție timpurie este un articol ce a stat la baza unei semnificative lucrări prezentate în cadrul Conferinței Naționale cu Participare Internațională ”Terapia Tulburărilor de imbaj-Provocări Interdisciplinare”, organizată la nivelul ASTTLR și a Departamentului de Psihopedagogie specială, Facultate de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, în data de 26.02.2022. Este un material care subliniază importanța practicii logopedice de timpuriu îngemânată cu practica medicală, din sferă neurologică. Acest articol se completează foarte bine cu articolul următor din revistă, Rolul motricității în dezvoltarea limbajului la copiii cu TSA.
Nevoia de lucru în echipă, în slujba copilului cu dizabilități este subliniată și la nivelul articolului cu numărul trei din acest număr al revistei Intervenţii interdisciplinare pentru dezvoltarea limbajului verbal la copiii cu dizabilităţi intelectuale.
Articolul cu numărul patru cuprins în RRTTLC este un articol care potrivește foarte bine cu situația pe care o traversăm și ne subliniază capacitatea de adaptare a specialiștilor, atunci când vremurile o impun, tocmai pentru a veni în sprijinul celor aflați în nevoie. Articol este dedicat limbii semnelor și este elaborat de reputați specialiști în acest domeniul Ioana Tufar și Bogdan Anicescu -Interpretarea la distanță a limbii semnelor române în context pandemic.
Problematica dizabilității auditive este ilustrată la nivelul a încă două articole în acest număr al revistei, articole care suprind elemente interesante și de noutate în abordarea copilului cu dizabilitate auditivă: Impactul procesului coarticulator asupra inteligibilității vorbirii la elevii cu dizabilitate auditivă și Limba italiană pentru elevii cu dizabilităti auditive.
Specificul terapiei limbajului în contextul dizabilității multiple este o altă temă abordată la nivelul celui de-al șaptelea articol cuprins în acest număr, un material care aduce în prim plan atât elementele ordonatoare ale demersului terapeutic, cât și soluții practice concrete.
Penultimul articol din revistă oferă strategii cadrelor didactice și terapeuților pentru a face față acestor vremuri tulburi și dificile pe care lumea, societatea, școala le traversează.
În ideea temei propuse de ESLA pentru anul 2022 – celebrarea limbajului de-a lungul întregii vieții, ultimul articol al revistei surprinde particularitățile de limbaj contextualizate tulburării depresive, o problemă actuală a sănătății mintale.
Rămânem cu speranța unor vremuri mai prietenose cu noi cu toți și vă invităm la o lectură de materiale de specialitate, elaborate de practicieni și specialiști în domeniul limbajului și al comunicării, cu știință și conștiința unor formatori puși în slujba celorlalți.
Cluj-Napoca 28.03.2022