Metode de dezvoltare a abilităţilor de scris-citit la copiii cu deficit de atenţie şi hiperactivitate
Methods to develop reading-writing skills in children with attention deficit disorder and hyperactivity
Irina GANĂ
Abstract
The negative implication of attention deficit and hyperactivity on children is reported since the early ages but they expenad during the school age period, when the parent faces child`s difficulty to adjust his behavior in the educational setting. Thus, children facing ADHD also face reading and writing difficulties.
In order to prevent reading and writing disorders for 10 children diagnosed with AHDH we compared the efficacity of two different intervention programs. Results demonstrated that the intervention program which combined different approaches from the speech and language therapy area (Meixnar and Sindelar approaches), in comparison with the intervention program based on the phonetic-analitic-syinthetic method ensured a higher and more stable level of reading and writing skills for children with ADHD. These results bring into light the need to adjust and find more flexible ways in order to approach children with ADHD and also the fact that the implamentation of prevention programs for reading and writing disorders is a necesity in ADHD context.
Keywords: attention deficit hyperactivity disorder-ADHD, reading and writing disorders, prevention, complementary methods.
pdf
DOI: 10.26744/rrttlc.2016.2.2.09
Published on line: 15/10/2016
References:
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental
disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Bartok, E. (coord.) (2010). Eu citesc mai bine! Îndrumător pentru tratarea tulburărilor lexico-grafice, Târgu Mureș.
Bartok, E. ( 2001). Joc, bucurie, ochi strălucitori. Culegere de jocuri de dezvoltare a abilităților pentru copii dislexici și cei predispuși la dislexie, Târgu Mureș.
Burlea, G. (2007). Tulburările limbajului scris-citit, Iași: Editura Polirom.
Crososchi, C. (2012). Căsuța cu litere și jucării, Târgu Mureș.
Crososchi, C., Csernik-Vass, K. (2011). Examinarea complexă a tulburărilor de limbaj, Târgu Mureș.
Egan, K., Popenici, Ș. (2007). Educația elevilor hiperactivi și cu deficit de atenție. Ghid pentru părinți și cadre didactice din învățământul preuniversitar, București: Editura Didactica Press.
Iancu, M. (2007). Tulburarea hiperkineticå cu deficit de aten¡ie la copil. Actualități de evaluare clinică, atitudine terapeutică și particularități evolutive. Teză de doctorat, UMF, București.
Vera, L., Leveau, J., Vera, P., (2011). Terapia cognitiv-comportamentală la copii și adolescenți, București: Editura Polirom.
Mihăescu, M., Pacearcă, Ș., Dulman, A., Alexe, C., Brebenel, O., (2015). Comunicare în limba română: clasa I, semestru I, București: Editura Intuitext.
Mihăescu, M., Pacearcă, Ș., Dulman, A., Alexe, C., Brebenel, O., (2015). Comunicare în limba română: clasa I, semestru II, București: Editura Intuitext.
Monastra V. J. (2011). Cum să crești un copil cu ADHD; 10 lecții pe care nu le poți învăța de la medici, București: Editura Trei.
Ungureanu, D. (1998). Compendiu logopedic școlar, Timișoara: Editura Eurostampa.